Innan man vet hur stort intresset för kappsegling kommer att bli kan man nöja sig med en lite enklare optimist för ca 5 000 kr. När det bli dags för regelbunden kappsegling på går nedre gränsen vid ungefär 10 000 kr. Riktigt bra begagnade kappseglingsbåtar finns i dagsläget att köpa för ungefär 20 000 kr. Vid regelbunden kappsegling bör man köpa en s.k. one-design båt.  One Design båtar skall vara likvärdiga oavsett tillverkare ex Winner, Finessa, Osis, OS, Nordest, Blue-Blue, Zim och McLaughlin.

Hemsidor

Blocket.se och jolleplan.se är de bästa hemsidorna att leta optimistjollar på

Vikt

Båtens vikt (endast skrov, utan block, skot, segel etc.) minst 35 kg. Det går bra att väga den på en vanlig badrumsvåg.

Segel

Segelduken skall vara prasslig och kännas lite styv.

Mätbrev

Mätbrev skall finnas.

Registrering och försäkring

Efter köpet skall båten registreras om hos Svenska Optimist förbundet. Båten skall även vara försäkrad.

 

Gå igenom båten grundligt och se till att inga yttre skador finns. Roder och centerbord skall också vara i gott skick.

I klubben finns många kunniga optimistföräldrar som gärna svarar på frågor för er som är villrådiga även med dessa tips att gå på.

Lasta båten

Det finns olika metoder för att lasta båten på bilen. Antingen kan den lastas rättvänd på taket, det blir dock tungt om det regnar. Ett annat alternativ är att vända den UppochnerDetta innebär dock att man får plocka ur alla grejor om man inte har en plywoodskiva som ”lock” på båten. Överkapell kan inte använda då det smattrar otroligt mycket mot biltaket.

Surra fast båten med spännband – finns på Jula, Biltema m.m. Byt helst ut metallkrokarna mot tampar för att skydda båt och bil.
Riggen får ligga i bilen alternativt transportrör på taket med då behövs ett extra brett takräcke.

 

Artikeln är hämtad i sin helhet från Rörvik segelsällskaps hemsida.